طاها پخش

تبلیغ پاپ آپ
تبلیغ درکار
افراد مشهورنوای «تار ایرانی» مسحورم می کند | آندره بوچلی

نوای «تار ایرانی» مسحورم می کند | آندره بوچلی

کشف یک اثر تاریخی دو هزار ساله ایرانی در ترکیه

«آندره بوچلی» خواننده ای محبوب در بین ایرانیان است. قابلیت های شخصی وی، صدای بم و گرم او که شنونده را به یاد خوانندگان محبوب و قدیمی ایران می اندازد و قابلیت ملودی ها و ترانه هایش در این اتفاق بی تاثیر نیست.

برترین ها: «آندره بوچلی» خواننده ای محبوب در بین ایرانیان است. قابلیت های شخصی وی، صدای بم و گرم او که شنونده را به یاد خوانندگان محبوب و قدیمی ایران می اندازد و قابلیت ملودی ها و ترانه هایش در این اتفاق بی تاثیر نیست. او خواننده سبک تنور اپراست و صدایی قوی و بم دارد. متولد ۲۲ سپتامبر ۱۹۵۸ است. در روستایی در شهر لایاتیکو در توسکانی به جهان آمد. در همان کودکی از تنبلی چشم زجر می کشید. آندره در شش سالگی به علت علاقه فراوان به موسیقی در آموزشگاهی به یادگیری پیانو پرداخت و همزمان به اپرا روی آورد. وی در کنار علاقه اش به موسیقی، ورزش را نیز دنبال می کرد و طی بازی فوتبال در ١٢سالگی با اصابت توپ به چشمش بینایی خود را کامل از دست داد.

خواننده های مشهور, درگذشت, خواننده های مشهور, آندره بوچلی نوای تار ایرانی مسحورم

موسیقی, آندره بوچلی, زادروز, خواننده های مشهور, درگذشت

 او بعد از این موضوع تصمیم می گیرد با اینکه به پیانو، فلوت و ساکسیفون تسلط دارد، در مدرسه نابینایان ادامه تحصیل دهد. وی در حقوق، دکترای خود را نیز دریافت کرد اما دوباره به موسیقی روی آورد. نخستین جایزه خود را در سال ۱۹۶۸ در ١٠سالگی دریافت کرد و در سال ۱۹۷۰ در ۱۲سالگی برای اجرای اثری جایزه ای دیگر گرفت. مدتی هم با پاواروتی همکاری داشت. در سال ۱۹۹۳ در جشنواره موسیقی سانرموی برنده رکورد جایزه تازه واردان شد. آهنگ های او تا دو هفته متوالی در صدر پرفروش های کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، هلند و بلژیک قرار گرفت و با نخستین آلبوم حرفه ای خود برنده جایزه گرمی شد. در سال ۱۹۹۷ جایزه اکو را با همکاری سارا برایتمن دریافت کرد. در سال ۱۹۹۸ جایزه بهترین موسیقیدان کلاسیک و خواننده ایتالیایی را در جشنواره موسیقی دنیا در مونت کارلو دریافت کرد. در مراسم جوایز گرمی و اسکار جایزه بهترین ترانه متن را گرفت. ترانه The Prayer که در فیلم انیمیشن Quest for Camelot برادران وارنر از آن استفاده شده، جایزه گلدن گلوب را نصیب بوچلی کرد. او مدتی پس در رتبه اول تا سوم موسیقی دنیا قرار گرفت. در مراسم سالانه NIAF (انجمن ملی ایتالیا و آمریکا)، بوچلی همراه با ارکستر جوانان انستیتو بوچرینی برنامه ای به همین مناسبت اجرا کرد.

 در سال ۲۰۰۲ جایزه بهترین هنرمند ایتالیایی و بهترین موسیقیدان کلاسیک را تصاحب کرد. اکثر منتقدان موسیقی این خواننده نابینای اهل توسکانی را که توسط زوکرو فورناکیاری (ستاره راک ایتالیا) و لوچیانو پاواروتی کشف شد، یک تنورخوان که دارای هیجان انگیز ترین صدای اپرایی است، توصیف می کنند؛ خواننده ای که به غیر از اپرا و نوازندگی چند ساز مختلف، به صورت حرفه ای دوئت های زیبا و ماندگاری را با سلین دیون، سارا برایتمن، اروس رامازوتی و ال جاربو اجرا کرده است. ال جاربو یکی از خوانندگان و نوازندگان بزرگ و شناخته شده جاز درباره دوئت با آندره بوچلی می گوید: «من افتخار داشتم تا با زیباترین صدای جهان هم آواز شوم.» بدون همیاری دستیارش «آلسیا ناوارینو» انجام این گفت وگو ممکن نبود. از او تشکر می کنیم.

گفتگویی که چند سال پیش در روزنامه شرق منتشر شد را در ادامه می خوانید:

آندره بوچلی, درگذشت, آندره بوچلی, آندره بوچلی نوای تار ایرانی مسحورم



 دو سال پیش که با شما گفت وگو می کردم، به این نکته اشاره کردید که موسیقی، جغرافیا نمی شناسد، با این حال همان جا تاکید کردید که نمی توان منکر تفاوت موسیقی شرق و غرب شد. به نظرتان اصلی ترین و برجسته ترین تفاوت بین این دو نوع موسیقی در چیست؟

اگرچه زندگی من سرشار از موسیقی است و با آنکه همواره نسبت به فرهنگ های دور از سرزمینم کنجکاو و علاقه مند بوده ام، اما واقعیت این است که نمی توانم به طور دقیق و کامل به این پرسش جواب دهم. از آنجا که شیفته افکار فیلسوفانی چون هگل، لایب نیتز و شوپنهاور بوده ام، درباره ارتباطات و تفاوت های شرق و غرب ذهنیت هایی دارم، اما اگر بخواهم راجع به موسیقی صحبت کنم، می توانم صرفا یک نظر احساسی سطحی دهم. به غیر از ساختار خاص و مسیر پرمعنا (تفاوت زیر بخش های اوج و فرودها و فواصل، مشخصات، ترکیب صدا) اگر من این اجازه را داشتم که با رویکرد به آشپزی دست به مقایسه بزنم باید بگویم که در مورد این دو موسیقی، درست است که مراحل آماده کردن و آشپزی بعضی وقت ها مختلف است، اما اجزای آن همیشه مثل هم است. به تجربه می توانم بگویم که در هر نقطه ای از جهان، انسان ها رویاهای یکسان و مشابهی دارند و از نیازها و احساساتی مانند هم برخوردار هستند. این موضوع از درک این موضوع که میل به زیبایی و عشق در بین همه انسان ها در هر جایی از این کره خاکی وجود دارد، قابل تشخیص است.

مطمئنا این موضوع هم اتفاقی نیست که آخرین آلبوم من به طور همزمان در ٧٥ کشور دنیا منتشر شده است. در این آلبوم، خواندن به شش زبان متفاوت را مطرح کرده ام که همراه با مجموعه ای از بزرگ ترین آهنگ های عاشقانه است و امیدوارم توانسته باشد اوقات خوش و فراغت را برای مردم به همراه داشته باشد. در عین حال، آرزومندم منجر به برانگیخته شدن احساس بسیاری از مردم باشد؛ به طوری که آنها بتوانند احساسات گرانبها و واقعی خود را در آینه این آلبوم تماشا کنند.

تمام هنر در پی صحبت کردن با قلب و احساسات است که از نظر فیزیولوژیکی هرگونه موانع فرهنگی را در می نوردد. صدا، اصلی ترین ابزار روح است و احساسات و تجربیات گذشته انسان ها از طریق خواندن برانگیخته می شود. طی خواندن، روح، خلوص خود را ارایه می کند و می تواند از تمامی مرزهای جغرافیایی عبور کند.

  برخی منتقدان، شما را خواننده ای در سبک پاپ معرفی می کنند. با این حال شما همواره بین آواز خواندن در اپرا و خوانندگی برای آهنگ های پاپ تفاوت قایل هستید. درست است؟

موسیقی اپرا و پاپ، دو زبان مختلف از هم هستند. در اپرا باید برای مردمی بخوانید که فاصله زیادی از شما دارند، در عوض، وقتی یک آهنگ پاپ را می خوانید گویی در گوش یک کودک زمزمه می کنید. من این کار را با بچه های خودم در خانه تمرین کرده ام. دو پسر دارم و مدام برای آنها آواز می خوانم؛ آواز درگوشی. این سبک آوازخوانی با خواندن با صدای بلند در اپرا فرق دارد.

خواننده های مشهور, زادروز, آندره بوچلی, آندره بوچلی نوای تار ایرانی مسحورم



 می خواهم نگاه و میزان شناخت تان را درباره موسیقی ایرانی بدانم...

عمیقا به موسیقی ایرانی احترام می گذارم. واقعیت این است که ایمان دارم این موسیقی نتیجه یک فرآیند است که از گذر چندین هزارسال ادامه یافته و از صافی بازخوردهای مختلفی گذشته است. اگر اشتباه نکنم در مورد شعر فارسی نیز همین مساله صدق می کند. گونه شناسی سیستم موسیقی مقامی در مورد مجموعه های اجرایی موسیقی ایران قابل ارایه است. این موسیقی همچنین برای گوش هایی که این موسیقی را تاکنون نشنیده اند جالب است و من خود، افسون قدرت وصف ناشدنی آن هستم. از نظر من این موسیقی مفهوم ابدیت را در خود دارد و می تواند این مفهوم را فاش کند.

فکر می کنم درست باشد اگر بگویم این موسیقی تصورات و توهمات یک تمدن باستانی را درون خود دارد؛ تمدنی که غرب بسیار به آن مدیون است. به شخصه، علاقه فراوانی به ابزار موسیقایی دارم و تعداد زیادی از آنها را در خانه گردآوری کرده ام. باید اعتراف کنم که یادگیری سازها برایم خیلی آسان است. با این حال همیشه در برابر صداهایی که از «تار» در می آید (و در برابر عود خیلی اغواکننده تر است) همواره هیجان زده می شوم و مسحور آن هستم. خیلی امیدوارم که هرچه زودتر ردیف موسیقایی شما را عمیقا درک کنم و تعادل پیچیده ای را که موسیقیدان های ایرانی در اجرای سنتی و به صورت بداهه نوازی به کار می برند، دریابم. این موارد در دل موسیقی ایرانی ریشه دارد.

  هیچ وقت به این فکر کرده اید که با موسیقیدان ها و خواننده های ایرانی همکاری مشترک داشته باشید؟

امیدوارم این اتفاق به زودی بیفتد. سپتامبر که بیاید، من ٥٥ ساله می شوم و می خواهم داستان زیبایی بنویسم که به صورت یک خاطره دوست داشتنی برای خانواده ام و قضاوتی برای آیندگان باقی بماند. این داستان به موضوع یک پسر ساده روستایی می پردازد که با دفن کردن دشواری ها و امیدهایش یک رویا را به واقعیت تبدیل کرد؛ کسی که صدایش را به همه کسانی که در جست وجوی موسیقی و صدا بودند عرضه کرد تا احساسات آنها را زنده کند. خوشی را در لحظه های آنها وارد کرد و آسایش را جایگزین خشونت زندگی هر روزه. امروز می توانم بدون ترس یا مخالفتی بگویم که این ماموریت انجام شده است. من عاشق این هستم که زندگی را با تمام وجود تنفس کنم و به همه کسانی که در پیرامونم هستند عشق می ورزم. بدون احساسات، که به من کمک می کند تا در هر لحظه از عمرم در جست وجوی همکاری های جدیدی باشم، نمی توان نتیجه گرفت و در نتیجه نمی توان خوب خواند.

 جایگاه موسیقی ایرانی را در ژانرهای موسیقی جهانی چگونه می بینید؟

از یک طرف معتقدم که ما هنرمندان وظیفه و در عین حال دوست داریم که سنت هایمان را حفظ و با غرور از آن عبور کنیم. موسیقی هم در همین حالت قرار دارد. از سوی دیگر، به نظرم نفوذ به مکان های دیگر هم جرقه ای بزرگ و حیاتی در فرآیند اعتلای بشری محسوب می شود. هر زمان که دو چیز مختلف با هم ترکیب شده اند، یک معجزه کوچک رخ داده و چیز جدیدی آفریده شده است.

در دهه های اخیر، به لطف سرعت و سهولت اشکال جدید ارتباطات، شتاب زیادی در این خصوص رخ داده است. آداب و رسوم موسیقایی از زمان گذشته خود فاصله گرفته و با ترکیب شدن، صداها و سبک های جدید ایجاد شده است. بدون شک در ارتباط با موسیقی جهانی، موسیقی ایرانی نیز کاملا اهمیت دارد. موسیقی به مفهوم عام از این سبک استفاده کرده و در موارد مختلفی به صورت ترکیبی با سایر سبک ها، از قدرت این نوع موسیقی بهره برده است.

درگذشت, خواننده های مشهور, زادروز, آندره بوچلی نوای تار ایرانی مسحورم



 نظرگاه تان نسبت به مخاطبانی که به موسیقی شما گوش می دهند، چیست؟ با توجه به ضعف بینایی تان، چه احساسی دارید هنگامی که آنان را مقابل خود روی صحنه تصور می کنید؟

بینندگان موسیقی در سراسر دنیا همگی شبیه هم هستند. منظورم این است که آنها قادر به فهمیدن سطح آنچه می شنوند، هستند. سخاوتمندی هنرمند، نکته ای است که هر بیننده ای قادر به فهم آن است. بینندگان به شکلی احساسی نسبت به آنچه دریافت می کنند و می شنوند، واکنش نشان می دهند. با این حال معتقدم تماشاگران و بینندگان ایتالیایی فورا حس و حال خواننده را درک می کنند و رابطه احساسی تری با موسیقی دارند. لااقل من چنین احساسی در مورد آنها دارم.

 نام شما همواره نام لوچیانو پاواروتی را تداعی می کند؛ خواننده ای که در زمان حیاتش مدتی با او همکاری داشتید. آیا کار خودتان را با کار خواننده ای چون پاواروتی مقایسه می کنید؟

این مقایسه به نظرم صحیح نیست. سوال بسیار دشواری کردید و البته پاسخ به آن برایم دشوار تر است. مقایسه کردن، کار آسانی است، خصوصا اگر شما یک شنونده سطحی و بی تجربه باشید اما حتی اگر یک شنونده حرفه ای هم کار من را با او مقایسه کند، باز خود را در مقابل عظمت پاواروتی هیچ می دانم.

 ممکن است درباره آلبوم جدیدتان بگویید؟

در آلبوم جدیدم، با هنرمندانی از ملیت های متفاوت همکاری می کنم و این کار واقعا برایم هیجان انگیز بوده است. همکاری با جنیفر لوپز و جنی فورتادو در خواندن، یا همکاری با موسیقیدان هایی چون رامون استاگنارو. این همکاری با افرادی با تجربیات گوناگون به وفور به ما کمک کرده تا با یکدیگر مجموعه فوق العاده جالبی از آهنگ های عاشقانه با شور فراوان بیافرینیم که امیدوارم در قلب و روح مردم دنیا وارد شود.

داوران ایرانی در فینال تاریخ ساز می شوند | کامرانی فر
facebook google telegram twitter whatsApp
تبلیغات