ادعای روزنامه نزدیک به قالیباف؛ تهران تازه شده است

تاریخ انتشار پست : 1395-9-21 دسته : اخبار اجتماعی

«شهر تازه» کمپینی که به تازگی از سوی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری با حمایت مالی سازمان زیباسازی شهرداری به راه افتاده تا از این طریق پیام های عناصر حیاتی مانند آب، خاک، هوا و تنوع زیستی را به گونه ای به نمایش بگذارد که نشان دهد حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است و باید آحاد جامعه برای حفظ آن تلاش کنند.


صبح نو نوشت: این روزها اگر در سطح شهر تردد کنید با بیلبوردهای سبز رنگی مواجه می شوید که روی همه آنها یک واژه نوشته شده: «شهر تازه» کمپینی که به تازگی از سوی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری با حمایت مالی سازمان زیباسازی شهرداری به راه افتاده تا از این طریق پیام های عناصر حیاتی مانند آب، خاک، هوا و تنوع زیستی را به گونه ای به نمایش بگذارد که نشان دهد حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است و باید آحاد جامعه برای حفظ آن تلاش کنند. آقای سعید نوری آزاد، طراح کمپین شهر تازه و استراتژیست محتواست که این روزها شهر را با 150 طرح به تسخیر خود در آورده به طوری که واکنش های مثبت و منفی درباره این کمپین به وجود آمده. در همین زمینه «صبح نو» با طراح این کمپین گفت و گویی انجام داده که در ادامه بخوانید.

«بدون تردید شهروندان خود باید مسائل محیط زیستی را رعایت کنند تا به یک نتیجه مثبت دست پیدا کنیم.» این جمله ای است که اکثر مسوولان حفاظت محیط زیست به آن معتقد هستند. نقش مردم در کمک به حفاظت محیط زیست را نمی توان نادیده گرفت. به همین منظور سعید آزاد دست به کار شد و با ارائه پیشنهادی در این زمینه خواستار ایجاد کمپینی در راستای حمایت مردمی محیط زیست شهری شد. او درهمین زمینه می گوید: «شهر تازه پروژه ای است که از اواخر سال قبل آن را برای ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران طراحی کردم تا تولید محتوا در این حوزه صورت بگیرد و آموزش های تخصصی درون سازمانی و برون سازمانی مردمی هدفمند شوند. برای پیشبرد این پروژه سازمان زیباسازی هزینه آن را تقبل کرد؛ اما اصل ایده، پروژه و استراتژی آن مربوط به ستاد محیط زیست شهرداری است. من طراح کمپین هستم و استراتژی آن را تعیین کردم که چه عنوانی داشته باشد و چه کارهایی در چه مقاطع زمانی رخ دهد. سبعد برای آن کارگاه گرافیکی تشکیل شد، طراح ها و گرافیست ها گرد آمدند تا براساس پیام هایی که تعیین شده طرح هایی برای نسب روی بیلبورد ایجاد شود. نزدیک به 100 طراح دور هم جمع شدند، 400 طرح ارائه شد و 150 طرح در بیلبوردهای شهر مورد استفاده قرار گرفت.»

واکنش ها به شهر تازه واکنش های طبیعی است

نوری آزاد با اشاره به اینکه شهر تازه با هدف ارائه همه المان های محیط زیست ایجاد شده گفت: «واکنش هایی که تا به امروز با آن مواجه بودیم طبیعی است. کمپین های فرهنگی با کمپین های تبلیغاتی تفاوت دارد. در کمپین های تبلیغاتی صاحب آن هر چه صلاح خودش بداند را انجام می دهد اما در کمپین فرهنگی چنین اتفاقی نمی افتد. البته چون شهرداری در این کمپین حضور پیدا کرد تا حدودی بنا به اهداف خودش به آن تغییراتی داد که این تغییرات به اصل کمپین هم مربوط نبود چون هدف شهر تازه همه المان های محیط زیست است. واژه «تازه» هم در شهر تازه مخفف «تنوع زیستی آب و انرژی، زمین پاک و هوای پاک» است.»

تک تک مردم نسبت به قطع درختان مسوول اند نه فقط شهرداری

او در پاسخ به این سؤال که واکنش ها پس از اجرایی شدن کمپین شهر تازه چگونه بود گفت: «هر طرحی می تواند با واکنش های مثبت و منفی روبه رو شود که هر دو خوب هستند. در واکنش هایی که بیشتر از همه به آن توجه شد یکی، دو مورد از جمله درباره طرح قطع درخت بود. واکنش هایی که به آن داشتند اتفاقاً خیلی هم خوب بود و نشان می دهد به آن توجه شده. قصد و هدفمان این بود که نشان دهیم چنین اتفاقی یعنی قطع درختان درحال رخ دادن است و این اتفاق به هیچ عنوان خوشایند نیست. قطع درخت برای همه بد است. چه از طرف شهرداری این اتفاق بیفتد چه خارج از شهرداری. بنا به اطلاعات غیر موثقی که دارم بیشتر قطع درختان توسط مردم انجام می شود. البته نه عامه مردم؛ منظورم بیشتر برج سازانی هستند که در زمان ساخت وساز، درختان را مزاحم خودشان می بینند و چون اجازه قطع درختان به ویژه درختان شناسنامه دار را ندارند و اگر این کار را بکنند جریمه می شوند، به خشک کردن آنها مبادرت می کنند.

کاری که به دستور و اجازه شهرداری نیست؛ اما مردم به این اتفاق حساس نیستند. به درختی که در محله شان توسط ساختمان سازان قطع می شود حساس نیستند و باعث و بانی این اتفاق را بدون هیچ پشتوانه درستی شهرداری می دانند. در این مقطع نیاز است به همه بگوییم این درختی که قطع می شود برای همه است. اینکه فکر کنیم یک درخت قطع شود اشکال ندارد اتفاقاً خیلی هم اشکال دارد و یک درخت هم برای ما باید مهم باشد. ما به تک تک المان های محیط زیستی حساس باشیم و چرا از خودمان آغاز نکنیم؟ اگر یک آشغال ریخته نشود، یک درخت قطع نشود، یک ماشین دودزا کمتر در شهر وارد شود در شهری که 13 میلیون جمعیت دارد بسیار عمده می تواند تأثیر گذار باشد. خودش می شود 13 میلیون آشغالی که هیچ وقت روی زمین نمی افتد و می تواند بسیار اثرگذار باشد. باید حساسیت عمومی نسبت به همه این موضوعات برانگیخته شود. باید این فرهنگسازی ایجاد شود که مردم محیط زیست را به صورت یک موضوع لوکس نبینند و کسی فکر نکند مسوول آن نیست. تک تک افراد مسوولند. الآن وقتی همه مردم مسائل محیط زیستی مانند قطع نکردن درخت را رعایت کنند وقتی از طرف شهرداری هم بخواهند درختی را قطع کنند دیگر کسی اجازه این کار را به آنها نخواهد داد.این راه حل اساسی است.»

به عقیده آزاد طرح بیلبوردهای شهر تازه دیده شده و به عنوان یک کمپین موفق بین دیگر کمپین های محیط زیستی می توان از آن یاد کرد: «هیچ وقت نباید از انتقاد ترسید و باید از آن استقبال کرد. همانطور که الان این اتفاق افتاده و حساسیت های ایجاد شده نشان می دهند که اتفاقی در حال رخ دادن است. کمپین های زیادی موازی همین موضوع وجود داشته و دارد اما هیچ یک چنین حساسیتی را ایجاد نکرده بودند و این اتفاق خوبی است. حداقل برای من که آن را طراحی کردم و معتقدم چند قدم جلوتر از هدفمان هم پیش رفته ایم.»

برای محیط زیست هم باید حساسیت اجتماعی برانگیخته شود

طراح کمپین شهر تازه با اشاره کمپین موفق دیگری به نام کمپین شهروند سالم گفت: «حدود یک سال پیش هم کمپین شهروند سالم توانست حساسیت های اجتماعی را برانگیزد و موجب شد براساس آن جشنواره فیلم سلامت برگزار شود. برای این کمپین هم می خواهیم برنامه های متفاوت داشته باشیم تا در بخش محیط زیست نیز یک حساسیت عمومی ایجاد کنیم.»

شهر تازه گام نخست است

او در نهایت امیدوار است بتوانند با کمک شهر تازه اولین گام را در زمینه حفاظت محیط زیست بردارند تا پس از آن به اهداف بلندمدت تری دست پیدا کنند: «شهر تازه برای محیط زیست نخستین قدم است. در این مرحله ذهنیت سازی انجام گرفته و پس از آن باید ایده و فکر در ذهن مردم ایجاد شود و سبعد آن فکر لازم به بلوغ برسد. در نهایت مردم باید بتوانند رفتارشان را اصلاح کنند تا زیرساخت های بعدی شکل گیرند. این جمع بندی و مشارکت های اجتماعی موجب می شود تا این کمپین ها به نتیجه مطلوب خودشان دست پیدا کنند. برای کمپین شهر تازه یک سال کار شده و به محتواها و تصویرسازی ها توجه ویژه شده است. هدف ستاد محیط زیست شهرداری این بوده به همه فعالیت های محیط زیست شهری، محور فعالیت های محیط زیستی داده می شود.

مدارس، سرای محله ها، فرهنگسراها و حتی تعلیمات خانه به خانه همه باید با محوریت محتوایی باشد که در این کمپین سراسری با این تولید محتوا رخ داده است. چنین کارهایی آموزش ها را محوریت می دهد و مشخص می کند تا مردم از یک ولنگاری محتوایی رها شوند. اکنون هم می بینید که روی چند موضوع خاص حساسیت ایجاد شده و اگر روی یک موضوع اشکالی وجود دارد مردم دقیقاً متوجه آن می شوند. مثلاً الان حساسیت در موضوع قطع درخت ایحاد شده و روی بقیه موضوع های دیگر حساسیت نشان نداده اند. در نتیجه این ضعفی است که باید جبران شود.»

منبع : برترینها

مطالب مشابه

مطالب تصادفی

نظرات
نظرات مرتبط با این پست
نام :
ایمیل :
وب سايت :
کد تاييد : کد امنیتی رفرش
متن دیدگاه :