طاها پخش

اقتصادی > سه چالش کلیدی بودجه دولت / شکاف در سود های بانکی

سه چالش کلیدی بودجه دولت / شکاف در سود های بانکی


تاریخ انتشار پست : 1395-12-10 بازدید : 1

به نقل از گروه طاها پخش ، در این مطلب نیم نگاهی داریم به روزنامه های اقتصادی کشور داریم و تیترهای آنها را برای شما مرور می کنیم.

روزنامه ابرار اقتصادی امروز به عناوینی همچون؛

متوقف شدن ساخت 50 سد، جهش 3 برابری واردات نفت کره از ایران، تصمیم جدید ارزی دولت، افزایش پنج و دو دهم درصدی ارزش دلار در سال جاری، پیش بینی صندوق بین المللی پول از رشد 6.6 درصدی اقتصاد ایران، کاهش تصدی گری دولتی عامل بهبود رقابت در اقتصاد، حجم معاملات مسکن از زمستان افزایش یافت ، توقف ساخت 175 هزار واحد مسکن مهر در کشور و مجلس و دولت به دنبال افزایش قیمت بنزین نیستند، پرداخته است.

شکاف در سود های بانکی/ سه چالش کلیدی بودجه دولت/درآمد واقعی هدفمندی یارانه ها


روزنامه کسب و کار نیز از تهدید اقتصاد با تغییرات اقلیمی، ضعف بنگاه ها در مشتری مداری، اشتغزالزایی با دانش بنیان ها، سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان بخش خصوصی و دولتی یکسان شد، افزایش نرخ اقلام پر مصرف در آستانه شب عید و سالم سازی فضای بازارهای پولی و مالی می گوید.

شکاف در سود های بانکی/ سه چالش کلیدی بودجه دولت/درآمد واقعی هدفمندی یارانه ها


روزنامه دنیا صنعت در نسخه امروز خود از عناوین زیر گفته است:

توقف احداث 50 سد، هشدار جدی ساکنان اکباتان به شهرداری تهران، استفاده انتخاباتی از رسانه های ضد انقلاب جرم است، جهانگیری: اعتماد مردم را از دست ندهیم و تاکید رئیس جمهور در مجمع بانک مرکزی:

فنر ارز را رها نکنید؛

در حالی که پنجاه وششمین و آخرین دوره مجمع عمومی بانک مرکزی در دولت یازدهم با حضور رییس جمهور و مسوولان سیاستگذار اقتصادی در روز گذشته برگزار شد که درخواست های روحانی از مجمع سال گذشته بانک مرکزی به شکل صددرصدی محقق نشده است و باید دید عملکرد یک ساله بانک مرکزی از دید رییس جمهور چگونه ارزیابی می شود؟

براساس مصوبه مجلس، ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی شامل رییس جمهور (رییس مجمع)، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، دو نفر از وزرا به انتخاب هیات وزیران است. جلسات مجمع عمومی بانک حداقل سالی یک بار تشکیل می شود. هرچند براساس قوانین این مجمع باید تا پایان تیر ماه سال جاری برگزار می شد اما مجمع عمومی بانک مرکزی با حدود هشت ماه تاخیر دیروز نهم اسفندماه برگزار شد.

این در حالی است که برخی درخواست های رییس جمهور از جمله یکسان سازی نرخ ارز از سال گذشته تاکنون نه تنها اجرایی نشده است بلکه حتی از چرایی این امر صحبتی به میان نمی آید و همچنان به سال های آینده موکول می شود.

مورد دیگر اشاره شده در مجمع سال گذشته کاهش نرخ سود بانکی بود که گرچه تا حدودی عملی شده اما همچنان برخی بانک ها از طریق عناوینی چون سودهای ویژه سعی در دور زدن قوانین دارند تا به این طریق به جذب سپرده بیشتر بپردازند. همچنین عدم اعمال سیاست های دستوری بر بانک ها و کنترل آنها با توجه به روندها و ابزارهای صحیح اقتصادی که تاکنون محقق نشده است.

یکی دیگر از درخواست های روحانی در مجمع سال گذشته نظارت بانک مرکزی بر بانک ها و موسسات اعتباری و فعالان در بازار پول با جدیت تمام و حفاظت و حراست از اعتماد مردم به بانک بوده است که برخلاف این امر تاکنون بسیاری از سپرده گذاران موسساتی همچون کاسپین که به مجوز بانک مرکزی اعتماد کرده و از اسفندماه سال گذشته پول های خود را به این موسسه سپرده بودند هم اکنون به مال باختگان بخت برگشته ای تبدیل شده اند که هر روز در حال اعتراض و تجمع و حتی نوشتن نامه به رییس جمهور در راستای پیگیری مطالبات خود هستند.

همچنین رییس جمهور با توجه به بحث تامین مالی از طریق شبکه بانکی در کشور که در مقایسه با سایر کشورهای جهان از رقم بسیار بالاتری برخوردار است، بیان کرده بود که تامین مالی باید از طریق استفاده بیشتر از اوراق و بازار سرمایه جبران شود که نه تنها این امر تاکنون به خود جامه عمل نپوشانده است بلکه بازار سرمایه، خود در حال دست وپنجه نرم کردن با مشکلات عدیده و معظلات بسیاری است که نیازمند اصلاحات و تغییرات ساختاری در تمامی بخش هاست.

هم اکنون نیز از تمامی خواسته های بانکی روحانی از سیف بیش از یک سال می گذرد و بار دیگر موعد مجمع بانک مرکزی رسیده است تا رییس جمهور عملکرد سیستم بانکی در یک سالی که گذشت را ارزیابی کند.

مشکلات بانک ها

بر همین اساس حسن روحانی که روز گذشته به منظور شرکت در پنجاه وششمین مجمع عمومی بانک مرکزی در این بانک حضور یافته بود، گفت: مبنای ما باید تک رقمی بودن تورم باشد و سود سپرده و تسهیلات بانکی نیز باید متعادل شود، بانک ها در این زمینه نباید رقابت تخریبی داشته باشند و بانک مرکزی موظف به نظارت دقیق تر بر عملکرد بانک هاست.

رییس جمهور تاکید کرد: بانک های کشور بی تردید همان رگ هایی هستند که از لحاظ مالی و پولی خون را از منابع مالی کشور یعنی قلب به سراسر کشور به سراسر بخش های اقتصادی و به سراسر آن جسم فعال در زمینه اقتصادی می رسانند. الآن اگر جایی از این رگ ها اشکال پیدا کند و نتواند خون رسانی را به طور کافی انجام دهد بی تردید بدن هم دچار مشکل خواهد شد.

وی با بیان اینکه بانک های ما رسالت و وظیفه بسیار سخت و سنگینی برعهده دارند و اقتصاد کشور ما اگر بخواهد رونق یابد از رونق بانک ها شروع می شود، گفت: اگر بانک های ما نتوانند به اندازه کافی در زمینه مسایل پولی و مالی فعال باشند به طور مسلم تحرک بخش اقتصاد ما هم به همان نسبت پایین خواهد آمد.

روحانی مشکلات بانک ها را به مشکلات بیرونی و مسایل درونی تقسیم کرد و افزود: گاهی روابط خارجی یا بودجه کشور دچار اختلال و گاهی شرایط تحریم به کشور تحمیل می شود که در این مواقع مشکلات از بیرون بانک ها می آید.

رییس جمهور گفت: برخی مشکلات از درون بانک هاست، بانک ها دچار اشکال هستند، تسهیلات را بیش از توان خودشان پرداخت می کنند، خودشان را مرتب متکی به منابع بانک مرکزی می کنند و حساب های مالی و سودهایشان دقیق و شفاف نیست. این مشکلات داخل بانک هاست که باید حل شوند. الآن اگر زمانی هر دوی این مشکلات با هم باشد یعنی هم از بیرون بانک ها فشار عمده باشد و هم از درون بانک ها، کار بسیار سخت و مشکل می شود.روحانی گفت: ما در این دولت در نخستین قدم تلاش کردیم ثبات پایداری در بازارهای مالی و پولی ایجاد کنیم. بی ثباتی مشکل ایجاد می کند. وی با اشاره به تورم در اوایل سال ۱۳۹۲ گفت: در این مدت تورم ۱۲ ماهه حدود ۴۰ درصد، تورم در بخش خوراکی ۵۱ درصد و تورم نقطه به نقطه حدود ۴۵ درصد بوده است.

وی در ادامه با اشاره به رشد منفی اقتصادی در سال ۹۱ گفت: وقتی این تورم همزمان با رشد منفی اقتصادی شود که در سال ۹۱، منهای 8/6 بوده است و همچنین اگر این موضوع با نگرانی های سیاسی توام شود باید دید پیش بینی ها، ترسیم آینده و سرمایه گذاری و مبادله با جهان چه می شود.

رییس جمهور افزود: شما دیدید که ما یکباره به صد سال قبل بازگشتیم و تمام تعاملات بانکی ما با جهان از طریق صرافی ها انجام می شد، یعنی به زمان قاجار بازگشتیم زیرا شبکه های بانکی ما بسته شدند.

دستاوردهای تاریخی دولت

رییس جمهور گفت: بزرگ ترین دستاورد دولت بازگشت ثبات و آرامش به بازار است. البته عده ای می گویند بزرگ ترین دستاورد دولت تعامل با دنیا و عده ای نیز می گویند در مساله سلامت است و برخی نیز موفقیت دولت را در بحث اهتمام به محیط زیست می دانند. قطعا یکی از موفقیت های قابل ملاحظه دولت بازگشت ثبات به بازار است.

رییس جمهور با بیان اینکه امروز شاهد تورم تک رقمی همراه با رشد هستیم، افزود: همان طور که رییس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرد تا پایان امسال تورم ما تک رقمی خواهد بود. اینکه در یک سال تورم تک رقمی باشد و رشد اقتصادی نیز داشته باشیم در تاریخ پس از انقلاب برای اولین بار است.

وی ادامه داد: گاهی تورم پایین آمده اما رشد دچار مشکل شده یا رشد خوب بوده اما تورم دچار مشکل شده است. به هر حال این دو با هم نبوده اما امسال قطعا رشد اقتصادی خوبی تا پایان سال داریم که ممکن است هفت، شش یا 5/6 درصد باشد ان شاءالله پیش بینی ما تا پایان سال بالای شش درصد است. همان طور که دیدید در شش ماهه نخست 4/7 درصد بود و تا پایان سال این عدد مشخص می شود و سالی است که تورم تک رقمی شده و این یک دستاورد بزرگ است.

نوسانات ارزی

روحانی افزود: البته برخی ماه ها وضع ارز تلاطم بی جهتی پیدا کرده است که آقای سیف استدلال می کنند به خاطر اربعین یا سال مسیحی است اما ما این موضوع را قبول نکردیم چراکه اربعین و سال مسیحی همه خیر و برکت است. به هر حال به غیر از یک نوسان کوتاه مدت که باز هم نباید آن را رها کنیم و باید دقیق بررسی شود که علت آن چه بوده است در مجموع در این سه سال و نیم آرامش خوبی در مساله ارز داشتیم.

رییس جمهور گفت: حتی در جلسه قبلی سوال کردم که تورم ارز سال گذشته نسبت به امسال چقدر بوده که گفتند 5/2 یا 5/3 درصد در طول یک سال گذشته بوده است.

وی افزود: ایرادی که بانک مرکزی دارد این است که محاسبه تورم را برمبنای دلار می گیرد که این موضوع دقیق نیست چون کشور ما واردات اجناسش با دلار انجام نمی شود بلکه با ارزهای دیگر و معمولا با یورو انجام می شود. بنابراین معیار ما در بازار بیشتر باید یورو باشد تا دلار و وقتی به یورو حساب می کنیم از سال ۹۲ تا امسال قیمت یورو 7/0 یا 8/0 درصد نسبت به ریال کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: بنابراین اگر به یورو حساب کنیم دارای کاهش هستیم و اگر هم با دلار حساب کنیم می گویند دلار نسبت به یورو ۲۴ درصد افزایش داشته بنابراین اگر به دلار حساب کنیم 21/7 درصد افزایش بیشتر نبوده است. در مجموع شاهد ثبات در بازار هستیم که همراه با رونق و شکست رکود و حرکت به سمت رشد اقتصادی است.

شکاف در سود های بانکی

روحانی گفت: حساسیت من از روز اول ریاست جمهوری در بحث اقتصاد همیشه در دو یا سه شاخص بیشتر نبوده است، یکی در مساله تورم، دیگری رشد اقتصادی و یکی قیمت ارز و صادرات غیرنفتی بوده و مرتب دنبال می کردم. اگر این شاخص ها درست حرکت کند خود به خود کل اقتصاد درست حرکت می کند.

رییس جمهور در ادامه به صادرات غیرنفتی اشاره کرد و گفت: از اول انقلاب صادرات بر واردات پیشی گرفته و امسال نیز تا پایان سال پیش خواهد بود و این شاخصی بسیار مهم و قابل ملاحظه است. برای رونق بخشی کشور، بانک ها باید به میدان بیایند و تسهیلات بدهند و این شکوفایی در نتیجه به نفع بانک ها هم خواهد بود.

وی افزود: همکاری بانک ها در کاهش تورم خوب بود اما در سود بانکی همچنان با نقطه مطلوب فاصله داریم چراکه مگر می شود در ۱۲ ماه تورم زیر ۱۰ درصد باشد اما سود تسهیلات بالا بنابراین چنین سودی برای هیچ متقاضی به صرفه نیست.

کمک به بانک ها= کمک به اقتصاد

وی با تاکید بر اینکه برای نخستین بار است که رشد اقتصادی به همراه تورم تک رقمی در کشور محقق شده است، اظهار داشت: رشد اقتصادی خوبی تا پایان سال خواهیم داشت و تحقق افزایش صادرات غیرنفتی به واردات در سال ۹۴ همچنان ادامه خواهد یافت.

روحانی با بیان اینکه دولت پشتیبان انضباط پولی در بانک مرکزی است، گفت: خوشحالیم که تامین سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی ۴۳ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه برای رشد اقتصادی؛ سود سپرده و تسهیلات بانکی باید در نسبت با تورم و با هدف رونق، متعادل شود، تاکید کرد: بانک مرکزی باید ریسک سرمایه گذاری در موسسات مالی را به مردم اطلاع رسانی کند.
رییس جمهور خاطرنشان کرد: بدهی دولت به بانک مرکزی و بانک ها کاهش یافته است. همه باید به بانک ها کمک کنیم تا بانک ها به اقتصاد کمک کنند. اگر اقتصاد ما مقاومتی نبود، قادر به مدیریت بحران قیمت نفت، تک رقمی کردن تورم و مثبت شدن رشد نبودیم.

رونمایی از اسکناس ۱۰ هزار ریالی جدید

همچنین حسن روحانی در حاشیه این مجمع علاوه بر سامانه «نسیم»، از اسکناس ۱۰ هزار ریالی جدید نیز رونمایی کرد.

در حاشیه برگزاری مجمع، رییس جمهور از سامانه های حاکمیتی مربوط به بانکداری الکترونیکی و نظارتی بانک مرکزی همچون سامانه نسیم رونمایی کرد که کار آن انتقال حساب های دولتی به بانک مرکزی است. سامانه های دیگر همچون چکاوک، صیاد و مکنا نیز در حال تکمیل شدن هستند.

همچنین در حاشیه این مراسم رییس جمهور جلسه ای با مدیران بانک مرکزی خواهد داشت و از کتاب کره طلای جواهرنشان و اسکناس ۱۰ هزار ریالی جدید رونمایی می کند.

اعتراف نهادهای بین المللی به دستاوردهای ایران

در ادامه این جلسه رییس کل بانک مرکزی دستاوردهای این بانک را تشریح کرد و گفت: کاهش نرخ تورم در دوره ای که قیمت جهانی نفت هم کاهش یافته، نشان دهنده دستاوردی مهم در حوزه اقتصاد مقاومتی است و اجازه ندادیم اقتصاد کلان ایران تحت تاثیر شوک های خارجی قرار گیرد.

عدم تناسب نرخ سود بانکی با تورم

سیف به روند کاهشی نرخ تورم در سال های فعالیت دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: در ادامه روند شروع شده از نیمه دوم سال ۱۳۹۲، در سال ۱۳۹۳ نرخ تورم با کاهش 1/19 درصدی واحد درصدی از 34/7 به 15/6 درصد کاهش یافت، ولی در عین حال همراه با این کاهش قابل ملاحظه نرخ تورم، نرخ های سود بانکی به علت مشکل تنگنای اعتباری بانک ها نتوانست کاهش یابد.

منشا رشد نقدینگی

سیف حجم نقدینگی در سال ۱۳۹۴ را 9/10172 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به پایان سال ۱۳۹۳، ۳۰ درصد رشد نشان می دهد. ضمن آنکه پایه پولی و ضریب فزاینده نقدینگی در نتیجه سیاست های انبساطی پولی و اعتباری نیز به ترتیب با رشد 9/16 و 2/11 درصدی در سال ۱۳۹۴ مواجه شدند. لازم به ذکر است که پنج واحد درصد از رشد نقدینگی سال ۱۳۹۴ مربوط به اجرای بسته تحریک رشد اقتصادی بوده است.

رییس کل بانک مرکزی رقم نقدینگی در پایان دی ماه سال جاری را ۱۱۹۶۶ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به اسفند و دی ماه سال ۱۳۹۴ به ترتیب 6/17 و ۲۶ درصد رشد داشته است. رشد ۲۶ درصدی نقدینگی در 12 ماهه منتهی به دی ماه ۱۳۹۵ ناشی از رشد 3/17 درصدی پایه پولی و رشد 4/7 درصدی ضریب فزاینده بوده است. عامل اصلی رشد پایه پولی مطالبات بانک مرکزی از بانک ها به علت مشکلات درونی و ترازنامه ای بانک ها و همچنین عوامل برونزایی نظیر خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی و حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط است.

ثبات در بازار ارز

رییس شورای پول و اعتبار ثبات بازار ارز را با وجود کاهش قابل توجه قیمت نفت و درآمدهای ارزی کشور در سال ۱۳۹۴ در نتیجه مدیریت مناسب بانک مرکزی خواند و خاطرنشان کرد: متوسط نرخ دلار بازار آزاد در سال ۱۳۹۴ معادل ۳۴۵۰۱ ریال بود که در مقایسه با رقم سال ۱۳۹۳ معادل 2/5 درصد افزایش داشت. علاوه بر این، در سال ۱۳۹۴ شکاف نسبی نرخ دلار بازار آزاد و بازار رسمی نیز با 1/7 واحد درصد کاهش نسبت به سال قبل به 6/16 درصد رسید.

ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز

رییس کل بانک مرکزی، یکی از مهم ترین این اقدامات نظارتی بانک مرکزی طی سال گذشته را ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز در چارچوب مصوبه شورای عالی امنیت ملی خواند و گفت: این اقدام در چهار گام «شناسایی نهادهای پولی غیرمجاز»، «تعیین حالت نهادهای متقاضی مجوز»، «پیشگیری از فعالیت نهادهای غیرمجاز» و «انحلال و پیگیری حقوقی و کیفری نهادهای غیرمجاز» صورت گرفت.

تورم تک رقمی بعد از گذشت ربع قرن

رییس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر دستاورد تورم تک رقمی دولت، ابراز امیدواری کرد: طی سال ۱۳۹۵ خوشبختانه وعده دولت و هدف تورم تک رقمی محقق و نرخ تورم در ادامه روند کاهشی خود به 7/8 درصد در بهمن ماه رسید و با تحقق تورم تک رقمی در سال جاری مجددا بعد از گذشت ربع قرن، نرخ تورم سالانه تک رقمی خواهد شد.

سیف با اشاره به اینکه رشد اقتصادی در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۵ به 4/7 درصد رسید و حصول به چنین رشدی در نیمه اول سال از سال ۱۳۸۶ بی سابقه بوده است، گفت: اگرچه به طور طبیعی افزایش تولید در بخش نفت نقش مهمی در شکل دهی به رشد اقتصادی نیمه اول سال ۱۳۹۵ ایفا کرده است اما شواهد حاکی از آن است که با سرایت آثار ناشی از افزایش تولید و صادرات بخش نفت به سایر بخش های اقتصادی، رشد اقتصادی غیرنفتی کشور در سال جاری و همچنین سال آتی در حالت مناسبی قرار گیرد.

شکاف در سود های بانکی/ سه چالش کلیدی بودجه دولت/درآمد واقعی هدفمندی یارانه ها


روزنامه دنیای اقتصاد نیز از 4 خط قرمز اقتصادی دولت، فرصت و ریسک بورس سال 96، مسیریابی بانکداری مرکزی، خودروهای مزاحم هوای پایتخت، اتاق فرمان ساخت و سازهای لوکس و سه چالش کلیدی بودجه دولت گفته است و نوشته:

نشست تشریح عملکرد دولت در بودجه های سنواتی در سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد. در این نشست رئیس سازمان برنامه اگرچه در قامت سخنگوی دولت صحبت کرد، اما تمامی مطالبش در حوزه ماموریتی سمت دیگرش که رئیس سازمان برنامه و بودجه بود، بیان شد. محمد باقر نوبخت بحث خود را با 3 پرسش اساسی آغاز کرد. مقدار افزایش بودجه در دولت یازدهم، ترکیب عملکردی دولت در منابع و مصارف بودجه و چالش های بودجه ای دولت در طی این سال ها محور های سوالات او بودند. طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، 3 چالش کلیدی بودجه ای دولت عبارتند از: بزرگ بودن نظام اداری کشور، تعهدات دولت مانند پرداخت یارانه و خرید تضمینی محصولات کشاورزی و انبوه پروژه های ناتمام عمرانی. نوبخت راهکارهایی نیز برای چیره شدن بر این معضلات ارائه کرد. در خلال این نشست خبری سخنگوی دولت توضیحاتی درخصوص ارقام کذب اعلام شده در مورد درآمد هدفمندی یارانه ها نیز داد و این ارقام را بی پایه و اساس دانست.

واکاوی عملکردی بودجه

نوبخت در نشست روز گذشته خود با خبرنگاران، در ابتدا با طرح 3 پرسش اساسی به واکاوی مسائل بودجه پرداخت. او در صحبت هایش به هر سه سوال به طور مفصل پاسخ داد. سوالات نوبخت در سه محور بنیادی مطرح شد. نخستین محور او افزایش کمی مقدار بودجه در طول 4 سال دولت یازدهم بود. دومین محور بر پایه رویکرد توزیع اعتبارات و ترکیب منابع و مصارف استوار بود. سومین محور صحبت های او نیز چالش هایی بود که در طول این سال ها دولت با آن مواجه بود.

در وهله اول، مقدار افزایش بودجه از سال 92 تا 95 اعلام شد. رقم مصوب منابع عمومی بودجه دولت بین این سال ها 40 درصد افزایش یافت. طبق گفته نوبخت، اگر متوسط سالانه نرخ تورم در این سال ها را 10 درصد در نظر بگیریم، بودجه مصوب دولت هر سال به طور متوسط برابر یا کمتر از این مقدار افزایش یافت. در نتیجه نمی توان این بودجه را به عنوان یک بودجه انبساطی قلمداد کرد و چه بسا با در نظر گرفتن تورم، یک بودجه انقباضی نیز می تواند باشد. از لحاظ عملکردی نیز بودجه عمومی در سال 92معادل 147 هزار و 700 میلیارد تومان بود و از این حیث در سال 95 با رشد 61 درصدی مواجه شده است. طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، تا هفتم اسفند سال جاری، رقم عملکردی منابع عمومی بودجه، 208 هزار میلیارد تومان است. در وهله دوم نوبخت به تجزیه عملکرد اقلام منابع پرداخت. طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، بیشترین افزایش منابع در واگذاری دارایی های مالی است که دولت با انتشار اوراق مالی اسلامی تامین منابع کرده است. افزایش در این قسمت 162 درصد در بین سال های 92 تا 95 بوده است. منابع حاصل از اوراق مالی در این سال ها از 14 هزار و 750 میلیارد تومان به 38 هزار و 600 میلیارد تومان رسیده و بیش از 5/ 2 برابر شده است. رتبه دوم بیشترین افزایش منابع در طول دولت یازدهم، از آن محل درآمدها است که مهم ترین منبع این قسمت درآمدهای ناشی از افزایش مالیات و درآمدهای گمرکی است. افزایش عملکردی درآمدهای دولت از سال 92 تا 95، 81 درصد بوده و به رقم 129 هزار و 800 میلیارد تومان رسیده است. پس از این دو محل سومین رتبه در افزایش منابع متعلق به دارایی های سرمایه ای است که در واقع درآمدهای ناشی از نفت مهم ترین آن است. افزایش درآمد از محل نفت با رشد 13 درصدی فاصله قابل توجهی با رشد از محل های مالیاتی و دارایی های مالی دارد. منابع دولت از این طریق در سال 95 به 69 هزار و 400 میلیارد تومان رسیده است که افزایش حدود 8 هزار میلیارد تومانی در دولت یازدهم داشته است. این ارقام و آمارها نشان می دهد عملکرد بودجه ای دولت طی این سال ها بیش از آنکه نفتی و متوسل به نفت باشد برآمده از مالیات و اوراق مالی است.

ترکیب عملکرد مصارف عمومی دولت بین سال های 92 تا 95 موضوع بعدی صحبت نوبخت بود. در این قسمت بیشترین افزایش در دولت یازدهم در تملک دارایی های مالی است. در واقع دولت که با انتشار اوراق، منابع جذب می کند در سال های پس از فروش موظف است این اوراق را از صاحبان بخرد و همین موضوع رشد هزینه های مالی دولت را در پی داشته است. هزینه دولت در این بخش 82 درصد در سال های ذکر شده افزایش یافته و به 10 هزار میلیارد تومان در سال 95 رسیده است. رتبه دوم در افزایش هزینه های دولت را تملک دارایی های سرمایه ای دارد. سرمایه گذاری دولت در بخش عمران طی این سال ها 67 درصد افزایش یافته و به رقم 37 هزار میلیارد تومان رسیده است. رتبه سوم افزایش هزینه ها در دولت یازدهم مربوط به هزینه های جاری است که 59 درصد افزایش یافته است. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اعلام این آمار توجه کارشناسان را به این نکته معطوف کرد که به رغم اعلام برخی افراد مبنی بر افزایش شدید هزینه های جاری دولت یازدهم، این محل مصرفی پس از مصارف اوراق مالی و عمرانی قرار دارد. نوبخت برای روشن تر شدن موضوع و پاسخ به منتقدانی که اعتقاد دارند دولت باید از بخش هزینه های جاری خود بکاهد و به بخش عمرانی اضافه کند، زیاد ترین هزینه های جاری دولت را تشریح کرد. طبق گفته سخنگوی دولت، 4 محل بیشترین هزینه های جاری دولت را در بر می گیرند: رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، دفاعی و امنیتی و بهداشت و سلامت. مقایسه پیش بینی عملکرد 95 در مقایسه با عملکرد سال 92 برای این 4 گروه نشان می دهد که در همه موارد رشد قابل توجهی رخ داده است. بیشترین رشد مربوط به گروه دفاعی و امنیتی است. هزینه های دولت در این بخش 86 درصد افزایش یافته و پیش بینی می شود که تا پایان امسال به 32 هزار و 200 میلیارد تومان برسد. طبق گفته سخنگوی دولت، در این بخش نمی توان تخفیفی قائل شد و با توجه به اینکه امنیت، به خصوص در شرایط امروز منطقه یک مساله حیاتی است، در نتیجه نباید از این بخش به نفع بخش عمرانی کاست. رتبه دوم بیشترین افزایش در هزینه های جاری مربوط به گروه آموزش و پژوهش است. هزینه های دولت در این شاخه از 23 هزار و 400 میلیون تومان در سال 92 به 42 هزار و 700 میلیون تومان در سال 95 رسیده است که 82 درصد رشد داشته است. نوبخت با ذکر اینکه نمی توان از حقوق معلمان کم کرد یا حمایت از پژوهش ها و شرکت های دانش بنیان را برداشت، کاهش از این محل را منتفی دانست. دو گروه بهداشت و رفاه اجتماعی نیز به ترتیب رشد های 75 و 66 درصدی طی این سال ها داشته اند.

چالش ها و راهکارها

در ادامه این نشست خبری رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، به معرفی مهم ترین چالش هایی که برنامه ریزان بودجه کشور طی این سال ها با آن دست و پنجه نرم کرده اند، پرداخت. نخستین چالش مطرح شده از سمت نوبخت، بزرگ بودن دولت در ساختار اقتصادی ایران است. او معتقد است سازمان بزرگ نظام اداری کشور با مازاد نیروی انسانی روبه رو است. با توجه به الزام قانونی دولت به افزایش هزینه های پرسنلی به تناسب نرخ تورم، همواره به صورت قانونی از این محل افزایش هزینه های جاری حاصل می شود. نوبخت اقدام عملی دولت برای مواجهه با این مشکل را کاهش 50 هزار نفری کارمندان دولت در طول این سال ها عنوان کرد. در حقیقت دولت بین یک انتخاب بد و سخت، مورد دوم را برگزید. انتخاب بد این بود که با استخدام بیشتر کارمندان، رضایت بخشی از جامعه را برای خود بخرد و از سوی دیگر هزینه های جاری را افزایش دهد که در نهایت رضایت ملی در درازمدت را به دنبال نخواهد داشت. کوچک سازی و چابک سازی از طریق استفاده از همکاری بخش غیردولتی و خرید خدمت راهکارهایی است که باید در نظر گرفت. دولت در یک اقدام عملی در نقاط محروم روستایی و برخی از حاشیه شهرهای 6 استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و شمالی، جنوب کرمان، هرمزگان و کهکیلویه و بویراحمد، پوشش تحصیلی 400 هزار دانش آموز با اعتبار 90 میلیارد تومان را با خرید خدمت آموزشی حاصل کرد. در این وضعیت سرانه به ازای هر دانش آموز 250 هزار تومان است در حالی که سرانه هر دانش آموز در مدارس دولتی به طور متوسط 2 میلیون و 400 هزار تومان است. دومین چالش دولت در برنامه ریزی برای بودجه با توجه به منابع محدود، تعهدات ناشی از پرداخت یارانه ها و خریدهای تضمینی اقلامی مانند گندم است. راهکار رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برای کاهش فشار از این طریق، اصلاح ساختار پرداخت یارانه های نقدی و خریدهای تضمینی از طریق بازار اوراق بهادار است. نوبخت خبر داد که برنامه ریزی برای این دو عمل در سازمان تحت مدیریتش در حال پیگیری است. سومین چالش مطرح شده از سوی سخنگوی دولت، انبوه طرح های عمرانی ناتمام است. نوبخت واگذاری این طرح ها به بخش خصوصی را راه حل این معضل دانست. او عملکرد دولت یازدهم در این قسمت را توضیح داد. طبق آمار، مجموع کل پروژه های ملی و استانی واگذار شده 2529 عدد بوده که اعتبار کل سرمایه گذاری 192 هزار میلیارد ریالی را به دنبال داشته است. نوبخت اقدامات صورت گرفته برای غلبه بر این موضوع را به عنوان اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی یاد کرد که در جهت مردمی کردن اقتصاد است.

درآمد واقعی هدفمندی یارانه ها

شنبه هفته جاری عده ای از نمایندگان مجلس معتقد بودند که درآمد سازمان هدفمندی یارانه ها در حدود 80 هزار میلیارد تومان است و این سازمان کمتر از درآمد خود خرج می کند. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در همان جلسه به این سخنان پاسخ داد و اکثریت نمایندگان نیز قانع شدند، اما نوبخت در نشست خبری دیروز نیز برای تبیین افکار عمومی بار دیگر در این مورد توضیح داد.

او نوع محاسبه درآمد سازمان هدفمندی یارانه ها از سوی منتقدان را اشتباه خواند و تاکید کرد که کلیه درآمد حاصل از فروش نفت، گاز، آب و برق به حساب این سازمان نخواهد رفت. طبق گفته نوبخت، درآمد حاصل از فروش حامل های انرژی بعد از کسر هزینه های شرکت های ارائه دهنده این محصولات، به حساب سازمان هدفمندی یارانه ها خواهد رفت که باعث می شود رقمی بسیار کمتر از رقم اعلامی باشد. رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که این رقم اکنون 36 هزار و 400 میلیارد تومان است که از نصف ارقام اعلامی نیز کمتر است.

نظر سخنگو درباره شرکت رئیس جمهور در انتخابات

در انتهای این نشست سخنگوی دولت به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. بیشتر سوالات خبرنگاران جنبه سیاسی داشت. به نقل از «ایرنا» نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رئیس جمهوری در انتخابات سال آینده حضور می یابد، افزود: « هر وقت تصمیم قطعی اتخاذ شود، اطلاع رسانی خواهیم کرد، چرا که در حال حاضر رئیس جمهوری مشغول کارهای اجرایی خود است.»

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برداشت تبلیغاتی از پرداخت سود سهام عدالت گفت: «اگر این موضوع قانون است که باید سال آینده یا امسال پرداخت شود و ما باید قانون را اجرا کنیم، قرار است پیشاپیش حرف هایی زده شود که این کار را نکنید؟»

سخنگوی دولت گفت: «ما آنچه در قانون است را تا آخرین لحظه اجرا می کنیم. البته ای کاش شب انتخاباتی که بخشداری ها و دهیاری ها پول توزیع می کردند از این سوالات مطرح می شد که عده ای را حتی به جایی بردند که نسبت به آن موارد تشکیک کنند، از این دست مسائل حتما قبلا خیلی صورت گرفته است.»

روابط با عربستان

او در پاسخ به سوالی درباره نقش میانجی گری پاکستان در روابط ایران و عربستان گفت: «نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی ایران بالا است و عربستان در مظان کمک به داعش، القاعده، تکفیری ها و نیروهای سلفی قرار دارد و باید به نوعی از خود دفاع کند که با پول و اسلحه او تروریست ها تقویت می شوند.» او ادامه داد: «درخصوص عربستان موضع ما روشن است و سیاست جمهوری اسلامی ایران در این زمینه فعالانه است نه منفعلانه. ما دست پر داریم و نفوذ منطقه ای ما بالاست.» نوبخت گفت: «موضع جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط به ویژه در سوریه مشخص است. در ارتباط یمن نیز کسی که بازنده اصلی این کودک کشی و حمله به واحدهای مسکونی و مردم بی دفاع است، عربستان است؛ آنها باید از خود دفاع کنند.» سخنگوی دولت اضافه کرد: «بنابراین اگر لفظ تندی می بینید، فرار رو به جلو است. اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس می خواهند با ما روابط خوبی داشته باشند همان خواست جمهوری اسلامی ایران است و مواضع ما نسبت به عربستان با صراحت بیان شده است.» نوبخت درباره سفر رئیس جمهوری به پاکستان گفت: «اینکه سفر رئیس جمهوری به پاکستان برای این منظور است؛ خیر این طور نیست. وی برای گسترش روابط دوجانبه به پاکستان سفر خواهد کرد.» سخنگوی دولت ادامه داد: «ممکن است در آنجا مطالب مختلفی مطرح شود که بخشی از آن قابل پیش بینی و بخشی پیش بینی پذیر نیست؛ ممکن است در مذاکرات طرف مقابل مطلبی را مطرح کند.»

شکاف در سود های بانکی/ سه چالش کلیدی بودجه دولت/درآمد واقعی هدفمندی یارانه ها


روزنامه تجارت نیز امروز از بازدهی بورس ایران در جایگاه هفتم دنیا ،شروع برداشت گاز ترش از سکوی فاز 20 پارس جنوبی، جهانگیری: اعتماد مرم از چاه نفت مهم تر است، سال 96 پایان رکود شروع رونق بازار مسکن و دفاع از عملکرد اقتصادی دولت گفته است.

شکاف در سود های بانکی/ سه چالش کلیدی بودجه دولت/درآمد واقعی هدفمندی یارانه ها


منبع : باشگاه خبرنگاران

مطالب مشابه
Related Links

مطالب تصادفی
Random Links

نظرات
نظرات مرتبط با این پست
نام :
ایمیل :
وب سايت :
کد تاييد : کد امنیتی رفرش
متن دیدگاه :

تمامی حقوق برای نویسنده محفوظ میباشد