طاها پخش

فرهنگی و هنری > جایزه اسکار تاثیری در سینمای ایران ندارد | روزنامه جوان

اصغر فرهادی در سیاسی ترین شب تاریخ اسکار دومین اسکار خود را هم گرفت. تقریباً همه سینماگران و منتقدان داخلی و خارجی روی این گزاره اتفاق نظر دارند که فرهادی بیش از هر چیزی باید اسکار دومش را مدیون دونالد ترامپ و فضاسازی رسانه ای حزب دموکرات امریکا باشد.



جوان نوشت: اصغر فرهادی در سیاسی ترین شب تاریخ اسکار دومین اسکار خود را هم گرفت. تقریباً همه سینماگران و منتقدان داخلی و خارجی روی این گزاره اتفاق نظر دارند که فرهادی بیش از هر چیزی باید اسکار دومش را مدیون دونالد ترامپ و فضاسازی رسانه ای حزب دموکرات امریکا باشد.

رسانه هایی که در انتخابات چند ماه پیش امریکا غافلگیر شدند، این بار در خلق فضایی که اعطای اسکار به فرهادی امری بایسته و شایسته قلمداد شود، طوری پیش رفتند که «تونی اردمن» حتی کارگردان فیلم رقیب فروشنده نیز با اینکه پیشتازی فیلمش پیش از فضاسازی سنگین رسانه ای دموکرات ها در نظرسنجی ها کاملاً مشهود بود، چاره ای جز همراه شدن با جو غالب نبیند و در آخرین اظهارنظرش بعد از اعلام برندگان، اساساً اعطای اسکار به رقیبش را فارغ از اینکه کدام فیلم ویژگی های هنری بیشتری دارد، حق فرهادی تلقی کند. جذاب است که هالیوود ریپورتر به عنوان رسانه رسمی هالیوود بارها طی هفته اخیر و حتی بعد از اعلام برنده های اسکار به صراحت بر این گزاره که سیاست باعث برنده شدن فروشنده در اسکار می شود، دست گذاشت و هرگز نخواست که این مسئله را پنهان کند. عبارت «تونی اردمن قربانی سیاست های ترامپ» را هالیوود ریپورتر منتشر کرد و حتی نوشت: «فروشنده از بهترین های فرهادی نیست». اما مدیر کمپانی سونی پخش کننده «تونی اردمن» در واکنش خشم آمیزی گفت: «اخبار ساختگی باعث موفقیت فرهادی و فروشنده در اسکار شد.»

در واقع این نخستین باری بود که در اسکار غلبه سیاست بر هنر به شکلی افتخارآمیز مطرح می شد. اینکه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان به خاطر دهن کجی به ترامپ و به سرانجام رساندن قطار رسانه ای ضد یک جریان سیاسی در امریکا باید به فیلم فروشنده تعلق می گرفت، مسئله ای نبود که کسی بخواهد آن را پنهان کند. اسکار در سال های اخیر بیش از پیش غلبه سیاست بر هنر را عیان کرده است. چند سال پیش جایزه بهترین فیلم را در رویکردی غیرمعمول و بی سابقه از سوی میشل اوباما و از کاخ سفید به فیلم ضدایرانی آرگو دادند و به نحوی کاملاً رو و عیان ارتباط سیاست با اسکار را برملا کردند و این، بار دومی بود که رابطه سیاست با اسکار البته به شکلی کاملاً پررنگ تر خود را نشان می داد.

اسکار از آسمان نمی آید

طهماسب صلح جو، منتقد و نویسنده سینما در گفت و گو با «جوان» به این نکته اشاره می کند که «جایزه اسکار برای سینمای ایران نمی تواند دستاورد زیادی تلقی شود چون این جوایز بیش از اینکه جنبه ملی داشته باشند، جنبه فردی دارند، البته نام ایران همراه با فیلمساز برده می شود، اما مسئله اینجاست که اتفاق خاصی برای جریان سینمای ایران با اعطای جایزه اسکار نمی افتد، چراکه اگر قرار است تغییری مثبت در سینمای ایران اتفاق بیفتد باید در افکار و رویکرد مدیریت سینمایی کشور تغییر ایجاد شود و ما شاهد اتفاقاتی باشیم که راهبردها و اهداف را سامان ببخشد.»

این کارشناس سینمایی در ادامه با اشاره به اینکه «اسکار از آسمان نازل نمی شود» به این اشاره کرد که اسکار روی سرنوشت سینمای ایران تأثیری نخواهد داشت. البته احتمالاً روی روند فیلمسازی و موج تقلید از سینمای فرهادی تأثیرگذار خواهد بود.

سیاست های ضدترامپ در جایزه گرفتن فرهادی بی تأثیر نبود

محمود گبرلو، کارشناس سینما و مجری برنامه سابق برنامه هفت نیز در این باره به «جوان» گفت: «سینمای فرهادی را شاید نتوان به لحاظ مضمون و محتوا سینمای آرمانی دانست، اما جایزه اسکار اگر بتواند در جریان سینمای ایران تأثیرگذار باشد و به لحاظ فنی و تکنیکی نگاه فیلمسازان ایرانی را ارتقا بخشد، می تواند مثبت تلقی شود.»

این فعال سینمایی به نقش فضای ضدترامپ اسکار نیز اشاره کرد و این فضا را در اعطای اسکار به فیلم فروشنده بی تأثیر ندانست و به این نکته اشاره کرد که «وقتی فروشنده برخلاف فیلم جدایی، در گلدن گلاب جایزه ای نگرفت، تقریباً کسی منتظر اسکار این فیلم نبود، اما به شکلی بی سابقه با امضای قانون ضدمهاجرت ترامپ ورق برگشت و فروشنده بر سر زبان ها افتاد و این مسئله برای فیلم بی تأثیر نبود.»

فرهادی در تاریخ می ماند

علیرضا رئیسیان، اما در گفت و گو با «جوان» نظر دیگری دارد و معتقد است آنچه در تاریخ می ماند، اعطای اسکار به فیلم فروشنده است و حواشی که به این فیلم یاری رسانده خیلی ماندگار نخواهد بود. این سینماگر اسکار را افتخاری برای سینمای ایران و ملت ایران می داند، ولی به این هم اشاره می کند که تبعات آن بیش از اینکه برای سینمای ایران به چشم بیاید جنبه فردی خواهد داشت: «جایزه اسکار به کارگردان تعلق می گیرد و تهیه کننده و عوامل دیگر سهمی در آن ندارند و این فردیت انکارناپذیر است.»

سیاستمداران پیشتاز بودند

نکته دیگری که در اسکار امسال رخ داد و بیش از همه از ارتباط سیاست با سینما حکایت داشت، اظهارنظرها و پیام های تبریکی بود که از سوی اشخاص و نهادهای سیاسی درباره اسکار ارسال می شد. در ایران معاون رئیس جمهور و وزارت خارجه در ساعات اولیه به فرهادی تبریک گفتند و آن سو نیز وزارت خارجه امریکا پیام تبریکی از طریق توئیتر به فرهادی ارسال کرد.

اینکه در کشور ما دهها ارگان سینمایی متمول وجود دارد که کارشان حمایت از سینماگران ایرانی است، اما اثری از نام شان در «فروشنده» فرهادی نیست و از آن سو لوگوی یک مؤسسه تازه تأسیس در قطر، در تیتراژ فیلم می آید، می تواند مورد نقد جدی سینماگران ایرانی قرار بگیرد که البته تا به حال قرار نگرفته است.

 جایزه اسکار حتماً برای سینمای ایران نمی تواند به عنوان یک غایت سینمایی فرض شود، اما برای بالا بردن حس اعتماد به نفس در میان سینماگران ایرانی شاید حائز اهمیت باشد. قله سینمای ایران حتماً اسکار نیست، چراکه سینمای معیار در ایران حتماً اسکار نمی گیرد و همین سبب می شود که تکلیف ما با اسکار کاملاً مشخص باشد.

منبع : برترینها
برچست ها :
دسته : فرهنگی و هنری

مطالب مشابه
Related Links

مطالب تصادفی
Random Links

نظرات
نظرات مرتبط با این پست
نام :
ایمیل :
وب سايت :
کد تاييد : کد امنیتی رفرش
متن دیدگاه :

تمامی حقوق برای نویسنده محفوظ میباشد