طاها پخش

تبلیغ پاپ آپ
تبلیغ درکار
اقتصادیآذربایجان یازدهمین شریک تجاری ایران شد

آذربایجان یازدهمین شریک تجاری ایران شد

ایران و ایتالیا شریک تجاری می شوند

رایزن بازرگانی صنعتی و معدنی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: آذربایجان در پنج ماهه نخست سال جاری یازدهمین شریک تجاری ایران شد.

نمایشگاه, بازرگامی, برنامه های اقتصادی, آذربایجان یازدهمین شریک تجاری ایران

نمایشگاه, بازرگامی, برنامه های اقتصادی, اقتصادی, خطوط تعرفه ای
به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سازمان توسعه و تجارت ایران ،محمد ابراهیم نقی زاده رایزن بازرگانی صنعتی و معدنی ایران در باکو گفت: در پنج ماهه نخست امسال، ایران 282 میلیون دلار صادرات به این کشور داشته است که از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه پارسال، 154درصد و از نظر نظر وزنی نیز 189 درصد افزایش داشته است.


نقی زاده با بیان اینکه در این مدت 737 هزار تن کالا به جمهوری آذربایجان صادر شده است، گفت: برگزاری نمایشگاه در باکو اقدام بسیار سنجیده و مناسبی بود چرا که هم اکنون آذربایجان اصلاحات اقتصادی و توجه به تجارت و سرمایه گذاری را در برنامه های اقتصادی خود گنجانده است. به همین علت ایران می تواند از این فرصت به نفع توسعه صادرات در این کشور استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 3 خط تعرفه ای 5، 10 و 15 درصدی در گمرکات آذربایجان وجود دارد، تصریح کرد: به دنبال بازنگری در برنامه های اقتصادی آذربایجان خطوط تعرفه ای این کشور به 2 خط تعرفه ای کاهش خواهد یافت.


نقی زاده اضافه کرد: کاهش نظام تعرفه ای به منظور تشویق تولید و صنایع داخلی این کشور است ضمن اینکه ایران منتظر است تا پس از اصلاحات اقتصادی و تدوین قانون جدید تجارت در این کشور مذاکره بر سر امضای تجارت ترجیحی بین دو کشور را به انجام رساند.


وی در ادامه افزود: کاهش قیمت نفت و ارزش پول ملی آذربایجان در سال 2016 باعث شده که بسیاری از کالاهای ایرانی با برندهای خارجی و حتی برندهای اروپایی قابل رقابت باشد و به دلیل قیمت رقابتی بتواند توجه مصرف کنندگان آذری را به خود جلب کند.


ابراهیم نقی زاده یادآور شد: هم اکنون ما دومین تجربه برگزاری نمایشگاه در آذربایجان را داریم و با توجه به حضور کمپانی های مختلفی از نفت و گاز، کمپانی های خودروسازی، ساخت اتوبوس، صنایع وابسته مانند تایرسازی و همچنین کمپانی های فعال در زمینه آب وفاضلاب می توانیم سهم خودمان را از بازار کشور آذربایجان افزایش دهیم.


رایزن بازرگانی صنعتی و معدنی ایران همچنین اضافه کرد: آذربایجان تقویم نمایشگاهی مرتبی دارد اما مقیاس نمایشگاه های آذربایجان قابل مقایسه با نمایشگاه های کشورمان نیست.


وی همچنین اظهار داشت: به دلیل بهبود روابط سیاسی ایران و آذربایجان باید روابط تجاری و اقتصادی دو کشور نیز گسترش یابد به همین علت از ابتدای سالجاری تاکنون 5 همایش اقتصادی بین فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شده و مورد استقبال قرار گرفته است.


رایزن بازرگانی کشورمان در باکو عنوان کرد: بازار آذربایجان یک بازار 10 میلیون نفری است اما موقعیت استراتژیک دارد و دروازه ورود ایران به روسیه محسوب می شود.


وی ادامه داد: از موقعیت استراتژیک آذربایجان می توان به عنوان پایگاه صادراتی ایران استفاده و به کشورهای همجوار محصولات کشورمان را صادر کرد.


لازم به ذکر است که دومین نمایشگاه تخصصی ایران پروژه در باکو با مجوز سازمان توسعه تجارت و به همت کمپانی پارس پگاه تجارت هم اکنون در باکو اکسپو سنتر آذربایجان در حال برگزاری است. این نمایشگاه که تا 31 شهریور دایر است و 54 کمپانی ایرانی آخرین محصولات و دستاوردهای خود را در زمینه های متفاوت به معرض نمایش گذاشته اند.









ایران؛ بهترین شریک تجاری آلمان در منطقه
facebook google telegram twitter whatsApp
تبلیغات