طاها پخش

تبلیغ پاپ آپ
تبلیغ درکار
ورزشیجنگ نیابتی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال

جنگ نیابتی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال

وزارت ورزش حق دخالت در فوتبال را ندارد

٣٠٩٠ و ٣٠٤٠؛ این دو عدد این روزها عامل یک چالش جدی در فوتبال ایران اند.

روزنامه شرق: ٣٠٩٠ و ٣٠٤٠؛ این دو عدد این روزها عامل یک چالش جدی در فوتبال ایران اند. فوتبالی ها قطعا با این اعداد آشنا هستند. ٣٠٩٠ حدود چند سالی است که روی پیراهن استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی دیده می شود. ٣٠٤٠ هم مانند ٣٠٩٠ بارها در اطراف بازی های لیگ تبلیغش دیده شده و از سوی برخی مجریان خاص تلویزیون درباره اش صحبت شده است.


در واقع ٣٠٩٠ و ٣٠٤٠ سامانه پیامکی هواداری است. با این سازوکار که کاربران با خطوط تلفن همراهشان عضو این سامانه ها می شوند، هزینه ای پرداخت می کنند و خدماتی را از جمله گرفتن اخبار دریافت می کنند.


٣٠٩٠ متعلق به همراه اول است و ٣٠٤٠ وابسته به فناپ ( از زیرمجموعه های بانک پاسارگاد).


این دو سامانه از ابتدای این فصل تبدیل به عامل اختلاف بین سازمان لیگ فوتبال و سه باشگاه پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی شدند.


داستان از این قرار بود که فناپ در فصل تجدید به عنوان مسئول تبلیغات محیطی لیگ انتخاب شد. در دو فصل قبل کمپانی ایران نوین، حامی مالی سازمان لیگ بود که این کمپانی تبلیغاتی بنا بر دلایلی نتوانست به صورت کامل تعهدات مالی اش را عملی کند و در این فصل فناپ جای ایران نوین را گرفت. مشکل از آنجایی آغاز شد که فناپ سامانه ٣٠٤٠ را به عنوان سامانه هواداری لیگ برتر معرفی کرد. اینجا بود که موازی بودن دو سامانه هواداری ٣٠٩٠ و ٣٠٤٠ مسئله ساز شد.


استقلال و پرسپولیس با ٣٠٩٠ قرارداد دارند و تأکید داشتند تبلیغات آنها و سامانه هواداری شان باید در دست این سامانه باشد و در سوی دیگر سازمان لیگ اصرار داشت تمامی باشگاه ها باید از حامی مالی سازمان لیگ پیروی کنند. به این ترتیب جنگ اعداد آغاز شد.


امیر عابدینی، سرپرست سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال، بارها در حمایت از ٣٠٤٠ به مدیریت باشگاه پرسپولیس حمله کرد. در سوی دیگر هم علی اکبر طاهری، سرپرست باشگاه پرسپولیس، به عابدینی و سازمان لیگ تاخت. کار به جایی کشید که طاهری در اعتراض به حذف ٣٠٩٠ و اصرار سازمان لیگ و فدراسیون به استفاده از ٣٠٤٠ از سمت خود استعفا داد که وزیر ورزش این استعفا را نپذیرفت و در نهایت این استعفا موجب شد ٣٠٩٠ به عنوان تنها سامانه هواداری پرسپولیس معرفی شود.


این تنش در این هفت هفته به یک بحران تبدیل شد. بارها حامیان هر یک از سامانه ها علیه دیگری گفتگو کردند. فدراسیونی ها پرسپولیس، تراکتورسازی و استقلال را تهدید کردند که اگر از ٣٠٤٠ تمکین نکنند، جریمه می شوند. از طرفی پرسپولیس و استقلال هم هوادارانشان را تشویق کردند که تنها به ٣٠٩٠ رجوع کنند و به سمت ٣٠٤٠ نروند. در این فضای عجیب، امیر عابدینی هفته پیش خبر داد این دو سامانه در حال رسیدن به یک راه حل برای همکاری اند. ظاهرا فعلا راهی پیدا نشده است چراکه سه شنبه در جریان دیدار استقلال- ذوب آهن این دعوا علنی تر هم شد. قبل از آغاز بازی مسئولان بازی، بنرهای ٣٠٩٠ را جمع کردند. در ورزشگاه چون متعلق به وزارت است، در ابتدا بنرهای ٣٠٩٠ نصب شده بود.


در آن سو هم در ادامه همین دعوا مسئولان باشگاه استقلال بازیکنانشان را از گفتگو با رسانه ها منع و عنوان کردند آنها تنها با دوربین ٣٠٩٠ گفتگو خواهند کرد، تصمیمی که برای خبرنگاران مشکلات زیادی آفرید. در همین رابطه حجت الله بهمنی، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان لیگ، با اشاره به پایین کشیدن بنرهای مربوط به اسپانسر باشگاه استقلال قبل از دیدار این تیم مقابل ذوب آهن اصفهان در ورزشگاه آزادی گفت: «تمامی محیط های تبلیغاتی متعلق به دیدارهای لیگ برتر در اختیار سازمان لیگ است و ما اجازه نمی دهیم اسپانسر دیگری به غیر از اسپانسر سازمان لیگ با آنها اقدام به تبلیغ کند. این موضوع، عرف بین المللی است. همه باشگاه های فوتبال ایران باید از محل درآمدهای سازمان لیگ سهم داشته باشند و یکی از راه های درآمدزایی، استفاده ما از تبلیغات محیطی در جریان رقابت هاست. اجازه نمی دهیم استقلال یا پرسپولیس دست به تبلیغ برای باشگاه خود از طریق یک اسپانسر که سودی برای سایر باشگاه ها ندارد، بزنند». این در حالی است که تراکتورسازی در بازی سه شنبه با سیاه جامگان از ٣٠٩٠ استفاده کرد، سرخابی ها هم در هفته های ابتدایی با حضور این سامانه به میدان رفتند. بهمنی از جریمه این سه باشگاه خبر داد: «اگر تراکتورسازی این کار را انجام داده باشد، حتما موضوع را پیگیری می کنیم. در بحث استقلال و پرسپولیس نیز باید بگویم آنها در گذشته چنین کاری انجام داده اند اما ما هم با این باشگاه ها نامه نگاری کردیم و هم با مراجع ذی صلاح تا استقلال و پرسپولیس جریمه شوند».


نبرد این دو سامانه به نوعی رویارویی غیرمستقیم وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال هم شده است. دو باشگاه استقلال و پرسپولیس زیرمجموعه وزارت ورزش هستند. طبیعی است که وزارت حامی مدیرانش در استقلال و پرسپولیس باشد. در همین راستا محمود گودرزی چند روز پیش بدون آنکه نامی آورده باشد، به حمایت از ٣٠٩٠ پرداخت. هر دو سامانه هم از این تنش متضرر شدند. تکلیف این دو سامانه مشخص نیست. ٣٠٤٠ از اینکه به شکل انحصاری تبلیغات در اختیارش قرار نگرفته است، شاکی است. ٣٠٩٠ هم برخلاف سال گذشته در این فصل با اقبال چشمگیر هواداران روبه رو نشده و درآمد مطلوب چندده میلیاردی فصل قبل را نداشته است.

بیانیه وزارت ورزش و جوانان در مورد رقم قرارداد فوتبالی ها
برچسب ها:
facebook google telegram twitter whatsApp
تبلیغات