طاها پخش

تبلیغ پاپ آپ
تبلیغ درکار
اقتصادیرویای تجارت در جاده باستانی

رویای تجارت در جاده باستانی

اگر اداره راه بافق برای خط کشی جاده پول ندارد برایش گدایی کنیم

راه ها در دنیای باستان از جایگاه ویژه ای در تمدن سازی و برقراری مبادلات فرهنگی و تجاری بین تمدن ها برخوردار بوده اند. در این میان «جاده ابریشم» با قدمتی بالغ بر ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد و ۱۸۰۰ سال پس از میلاد یکی از اثرگذار ترین راه های ارتباطی است که نه تنها خاستگاه بسیاری از تحولات فرهنگی، تجاری و سیاسی در دوران کهن بوده است، بلکه از بعد تاریخ، پیوند دهنده مروادات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در دوران کنونی به حساب می آید.


اقتصاد ایران روزنامه آرمان امروز - حسین حلاج: راه ها در دنیای باستان از جایگاه ویژه ای در تمدن سازی و برقراری مبادلات فرهنگی و تجاری بین تمدن ها برخوردار بوده اند. در این میان «جاده ابریشم» با قدمتی بالغ بر ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد و ۱۸۰۰ سال پس از میلاد یکی از اثرگذار ترین راه های ارتباطی است که نه تنها خاستگاه بسیاری از تحولات فرهنگی، تجاری و سیاسی در دوران کهن بوده است، بلکه از بعد تاریخ، پیوند دهنده مروادات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در دوران کنونی به حساب می آید.

جاده ابریشم از شهرستان «توان هوانگ» در کشور چین شروع و پس از عبور از سمرقند و بخارا وارد مرو می شد. پس از سرخس و شهرهای این مسیر به ری رسیده و پس از آن به تبریز و ایروان می رفت. این جاده در نهایت در ترابوزان که یکی از بندرهای شام بود پایان می گرفت. اهمیت این جاده در دوره ساسانی برای ایران آنچنان بود که این دولت در قبال صادرات ابریشم چین به بیزانس، از آنها مقادیر بسیاری طلا و نقره دریافت می کرد و همین موضوع همواره توازن قوا را به نفع ایرانیان حفظ می کرد.

 مبادلات ایران و چین

موقعیت جغرافیایی ایران به گونه ای است که با تمامی سرزمین هایی که در دوران کهن در راه ابریشم قرار داشته اند، مرزهای مشترک و مراودات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دارد. چنانچه میزان و حجم تبادلات اقتصادی ایران با این کشورها را در نظر بگیریم، مشخص می شود که احیای جاده ابریشم تا چه حد برای ایجاد و تحکیم روابط اقتصادی و سیاسی بین کشورهای این حوزه مهم، استراتژیک و اثر گذار است. در حال حاضر حجم مبادلات اقتصادی و تجاری ایران با چین معادل ۴۰ میلیارد دلار است و این میزان تنها در نیمه اول سال جاری حاصل شده و گمان می رود تا پایان امسال با رشدی معادل ۵۰ درصد به مبلغی معادل ۶۰ میلیارد دلار برسد.

 این حجم از تبادلات اقتصادی بین ایران و چین بنا به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور، بیش از ۱۰۰ برابر طی ۳۰ سال اخیر رشد داشته است. اهمیت گسترش روابط و مبادلات تجاری با چین از چنان درجه ای برخوردار است که طرح احیای جاده ابریشم در ایران و از سوی رئیس جمهور این کشور در سفر سال گذشته او به تهران صورت گرفت. در حال حاضر همکاری های ایران و چین در موضوعات نفت و گاز، صنایع فولاد، ماشین سازی و بسیاری از عرصه های تجاری در حال گسترش است.

 همسایه های جاده ابریشم

علاوه بر چین، روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورهای حوزه جاده ابریشم هم از سطح مطلوبی برخوردار است. در نیمه اول سال جاری سطح مبادلات اقتصادی ایران و افغانستان به بیش از ۵/۲ میلیارد دلار بالغ شده است. از سویی مسئولان اقتصادی دو کشور در تلاشند تا این میزان از مبادلات اقتصادی را دستکم تا سال آینده ۱۰۰ درصد افزایش دهند. در همین حال میزان مبادلات اقتصادی ایران با کشورهای آذربایجان و ارمنستان در مجموع سالانه بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار برآورد می شود که امکان افزایش بیش از یک میلیارد دلاری در سال را دارد.

گذشته از این، زیاد مبادلات تجاری ایران در حوزه جاده ابریشم پس از چین، با کشور روسیه است که بنا بر آمار و ارقام سالانه بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار پیش بینی شده است. بنا به گفته الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، زیاد این همکاری ها در حوزه انرژی است و رسیدن به این هدف و سرمایه گذاری می تواند ارزش سطح روابط اقتصادی تهران و مسکو را بسیار افزایش دهد. در مسیر جاده ابریشم، مبادلات تجاری ایران و ترکیه نیز اهمیت راهبردی بسیاری دارد. در حال حاضر میزان مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه بالغ بر ۵/۱۴ میلیارد دلار در سال می شود و قرار است این میزان از مبادلات تجاری طی سال آتی میلادی افزایش بیشتری به ویژه در حوزه انرژی داشته باشد.

عراق هم به عنوان یکی از کشورهای پیوند خورده با جاده ابریشم جدید، نقطه اتصالی به کشورهای عربی است. در حال حاضر حجم مبادلات تجاری ایران و عراق بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار در سال است و قرار است این میزان به ۲۰ میلیارد دلار در سال افزایش یابد. گذشته از این، ایران در حال حاضر هر چند روابط اقتصادی محدودی با کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان و قزاقستان دارد، اما به علت اینکه به عنوان یک پل ارتباطی این کشورها را با آب های آزاد متصل می کند، این روابط محدود اقتصادی در واقع شکلی استراتژیک برای ایران و این کشورها ایجاد کرده است و همین موضوع است که احیای دوباره جاده ابریشم را از اهمیتی راهبردی برخوردار می کند.

 ایران قلب جاده ابریشم

بررسی ها نشان دهنده این واقعیت است که در طرح احیای جاده ابریشم، ایران یکی از مهم ترین و زیربنایی ترین بخش های این طرح خواهد بود که رئیس جمهوری چین تلاش بسیاری برای اجرایی شدن آن دارد. ایران از نظر چین، عنصر مرکزی در کمربند اقتصادی جاده ابریشم است، تا آنجا که توسعه و افزایش قدرت اقتصادی ایران در این حوزه باعث می شود تا حجم تجارت صورت گرفته در این جاده با یک چهارم از کل تجارت خارجی چین در سطح دنیا برابری کند. ایده «یک کمربند - یک جاده» راهبرد توسعه جدیدی است که ایران به طور جدی در صدد اجرایی کردن آن است و نقش بسزایی نیز در احیای جاده ابریشم ذیل این ایده ایفا می کند.

نقش پر رنگ ایران در این طرح تا آنجاست که بهمن سال گذشته یک قطار باربری، نخستین بار از مسیر ریلی ابریشم و از شهر «یی وو» در شرق چین به تهران عزیمت کرد. اشتیاق چین برای همکاری های گسترده با یاران برای احیای جاده ابریشم آن چنان است که سبب شد تا ایران به عنوان هیات موسس به عضویت بانک سرمایه گذاری توسعه زیرساخت آسیا (AIIB) درآید که تابستان سال گذشته اساسنامه آن امضا شد. برآوردها نشان می دهد که چنانچه طرح جاده ابریشم اجرایی شود ایران محل انتقال و گذر ۱۲ میلیون تن کالا در سال خواهد بود. «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین پیش بینی کرده که در مدت یک دهه از راه اندازی این مسیر، ارزش تجاری آن برای کشورهای قرار گرفته در این مسیر که یکی از آنها ایران است به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار برسد.

 جاده گفت وگوی تمدن ها

در ماه های اخیر که توافق چند کشور از جمله قزاقستان، ترکمنستان و ایران برای بازگشایی مجدد مسیر ابریشم جدید چین نهایی شد، نخستین کریدور ریلی راه ابریشم با رسیدن قطار پکن به تهران افتتاح شد که شامل ۳۲ دستگاه کانتینر کالای تجاری متنوع بود. احیا و گسترش راه ابریشم منافع بسیاری برای ایران به عنوان چهارراه ارتباطی و مسیری مطمئن بین شرق دور و آسیای میانه در بر دارد. این مسیر جدید به عنوان گذرگاهی تجاری مسیر ترانزیت بسیاری از کشورهای منطقه بوده و رشد اقتصادی ایران را تضمین می کند. جاده ابریشم، شاهراهی است که ایران را به اروپا متصل می کند و این اتفاق می تواند اقتصاد ایران را از بن بست خارج و به سمت توسعه و پیشرفت هدایت کند. این جاده علاوه بر پیشینه تاریخی خود، در روند پیشرفت تمدن دنیا نقش مهمی ایفا کرده است و اهمیت این موضوع آنچنان است که در سال های اخیر از سوی سازمان یونسکو به «جاده گفت و گو» ملقب شده است.

بررسی دلایل افزایش سوانح رانندگی جاده های استان
برچسب ها:
facebook google telegram twitter whatsApp
تبلیغات